Gratis marketing en online ambassadeurs: Succesverhaal van Teezily

By Chelsea Bosters, Oct 06, 2015

Teezily is een online platform die iedereen de mogelijkheid biedt om zelf online kleding te ontwerpen en te verkopen. Door de garantie aan ontwerpers/verkopers dat ze pas kosten maken wanneer de doelstelling is bereikt hebben ze een goede slag geslagen. Ik ging in gesprek met Lysanne Chebil, Country manager van de Nederlandse markt bij de Startup Teezily, omdat ik deze marketingstrategie enorm interessant vind voor alle lezers van Marketingmed.

1. Hoe zijn jullie van de grond gekomen?

Het idee voor Teezily begon in 2013, met de realisatie dat er een gat in de markt was voor een platform die leden toegang zou geven tot het ontwerpen en verkopen van hun eigen gepersonaliseerde kleding. Dit was toen een erg populair concept, andere merken kwamen ook met ideeën om consumenten de mogelijkheid te geven om gepersonaliseerde kleding te ontwerpen. Het was duidelijk dat er veel vraag was naar dit soort producten.

Logo TeezilyDe oprichters van Teezily, Charles Dilasser en Maëva Marchais zagen dat er in Europa nog geen platform was voor gepersonaliseerde T- shirts, ontworpen door ondernemingen of liefdadigheidsinstellingen. Zij besloten om deze markt te betreden, waarbij de focus lag op het creëren van een gemeenschap en een gevoel van saamhorigheid.

De verwachtingen in het begin van Teezily waren hoog. We wilden Teezily het meest succesvolle Europese platform maken door iedereen de mogelijkheid te geven om t-shirts gemakkelijk te creëren en te verkopen. Nog steeds hebben we hoge verwachtigen nu we onze diensten hebben gelanceerd in de Verenigde Staten, Canada, Zuid- Amerika en Azië.

In het begin was het lastig om printbedrijven te vinden die met ons wilde samenwerken, omdat zij niet gewend zijn om “on- demand” bestellingen uit te voeren. Goede samenwerking met de printbedrijven was nodig om het vertrouwen op te bouwen en het project van de grond te krijgen.

Toen het bedrijf werd opgestart in januari 2014, was het zeer lastig om bedrijven te overtuigen van ons concept, omdat het voor hen lastig te begrijpen was dat wij een platform aanboden waar zij producten op konden ontwerpen en verkopen, zonder risico’s en onvoorziene kosten. Dit was een concept wat nog niet eerder was bedacht, en de mensen dachten dat dit dan ook niet mogelijk was.

Teezily maakt veel gebruik van social media, en onze makers van campagnes gebruiken ook Facebookadvertenties om hun campagne te promoten. Facebookadvertenties waren in 2013 en 2014 al groot in Amerika, maar in Europa was dit nog niet geïntroduceerd. Dit zorgde ervoor dat organisaties en individuen terughoudend waren naar ons concept toe. In 2015 werd deze manier van adverteren ook in Europa populairder, met als gevolg dat ons bedrijf groeide. Mensen kregen vertrouwen in ons concept en begonnen te begrijpen wat wij op de markt hadden gezet.

Het grootste succes wat wij tot nog toe hebben gehad, is het feit dat we nu over de hele wereld kunnen verzenden door onze samenwerking met SunFrog in de Verenigde Staten. Begin 2014 verzonden wij de producten naar 5 landen, aan het eind van 2014 konden we naar 30 landen verzenden. Nu, in het tweede deel van 2015, verzenden we naar 171 verschillende landen. Dit schept wel een beeld over hoeveel we zijn gegroeid in de afgelopen twee jaar.

2. De promotie geven jullie als het ware uit handen. Hiervoor is het natuurlijk van belang dat je de Teezilers (Diegene die actief zijn op het platform) overtuigd van je product en de mogelijkheden tot het ontwerpen van je eigen t-shirt. Hoe zet je dit op?

In principe hebben we drie verschillende soorten campagnemakers. De grootste groep bestaat uit campagnemakers die er iets mee willen verdienen. De tweede groep bestaat uit sportverenigingen, muziekverenigingen en liefdadigheidsinstellingen. Zij willen geld ophalen voor hun goede doel. De laatste groep is er een die nog zeer klein is, maar wel aan het groeien is. Deze groep bestaat uit ondernemingen die producten willen ontwerpen voor hun eigen doelstellingen.

Wij hebben op verschillende manieren contact met de Zilers (de makers van de campagnes). Er zijn speciale Facebookgroepen opgezet voor verschillende landen, zo ook voor Nederland, hierin worden berichten geplaatst met de nieuwste informatie en ontwikkelingen op het gebied van het maken van campagnes, ontwikkelingen op Facebook en ontwikkelingen bij Teezily. Zo worden de makers van de campagnes op de hoogte gehouden. Er is ook een algemene Facebookpagina, waar we niet alleen de Zilers op de hoogte houden, maar ook andere mensen die geïnteresseerd zijn in ons concept. Hier worden prijsvragen op geplaatst, foto’s en interviews met medewerkers.

Teezily University

Daarnaast hebben we een concept, Teezily University, waarop we lessen hebben staan voor beginnende campagnemakers. Deze lessen leggen alle stappen uit, vanaf het targeten van een doelgroep tot het analyseren van de resultaten van de campagne. De lessen zijn beschikbaar in 10 verschillende talen. Deze lessen maken het voor beginnende campagnemakers zeer gemakkelijk om een campagne op te starten, het platform is zeer laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk.

We maken de campagnemakers aan het begin duidelijk dat zij geen enkel risico lopen. Zij ontwerpen een design, uploaden het naar ons platform, wij houden de administratie bij, printen de producten en verzenden ze. Ook zijn wij verantwoordelijk voor de klantenservice. Het enige wat zij hoeven te doen, is de campagne promoten via Facebook/ andere social media. En als ze niet weten hoe dit moet, hebben wij de lessen op de Teezily University als hulpmiddel.

3. Hoe zorgen jullie ervoor dat de Teezily’s online ambassadeurs worden van je merk?

Omdat ons platform zo laagdrempelig is en onze campagnemakers zo weinig risico lopen, zijn mensen snel geneigd om het in ieder geval één keertje te proberen. Als dit succesvol blijkt te zijn, proberen ze nog een campagne of meerdere campagnes tegelijkertijd.

Om ons concept nog aantrekkelijker te maken voor de Zilers, hebben wij voor hen een kostenvrije vertaalservice opgezet. Als zij meerdere landen willen targeten, is het handig om het ontwerp wat je wilt aanbieden in verschillende talen beschikbaar is. We hebben een internationaal team, die we op dit moment nog aan het uitbreiden zijn, die zich beschikbaar stelt om de ontwerpen van onze verkopers te vertalen naar hun moedertaal.

Ons seller support team geeft daarnaast ook advies aan onze Zilers over de landen waar zij vandaan komen en wat de mensen uit deze landen prefereren in een ontwerp. Daarnaast is het feit dat we nu wereldwijd verzenden een extra boost voor onze Zilers, zij kunnen hun ontwerpen nu ook verkopen over de hele wereld!

4. Met hoeveel man is jullie team?

In het begin begonnen we met 10 man. Op dit moment zijn we t naar ongeveer 30 man. We zijn ook nog steeds op zoek naar mensen uit veel verschillende landen om ons team te versterken.

5. Welke marketingkanalen gaan jullie de komende tijd verder inzetten?

Op dit moment zijn we vooral bezig met de internationalisatie van onze onderneming en de samenwerking met SunFrog. Internet, en dan vooral social media is het kanaal waar wij constant gebruik van maken. We hebben voor de Zilers een concept opgezet, waarbij zij hun campagnes allemaal op één pagina kunnen plaatsen. Dit concept heet de Teezily Store. Zij kunnen zo hun doelgroep op een andere manier aanspreken dan via social media. In onze lessen staat ook uitgelegd hoe ze een Teezily Store op moeten zetten.

6. Hoe bouw je de community verder uit? Kunnen de teezilers ergens terecht?

De Zilers kunnen met elkaar discussiëren op een forum wat wij voor hen en ons hebben opgezet. Zij kunnen hier vragen aan ons stellen, maar ook met elkaar praten over ervaringen, successen en verliezen. Daarnaast is dit natuurlijk ook mogelijk op de pagina’s die wij hebben opgezet op Facebook voor onze Zilers. In deze groepen zitten ook de medewerkers van Teezily, zij kunnen ons ook op die manier vragen stellen. Daarnaast kunnen ze natuurlijk ook altijd een email sturen naar onze medewerkers.

Wij breiden zelf onze community uit door veel gebruik te maken van de verschillende soorten social media. We zitten op Facebook, Twitter, Instagram en een Pinterest account. Wij laten zo de mensen zien waar wij voor staan en hoe wij te werk gaan. We laten ze zien hoe gemakkelijk je een campagne op kunt starten zonder ingewikkelde marketingstrategieën.

7. Wat is de belangrijkste tip die jullie kunnen meegeven aan bedrijven die online ambassadeurs willen werven en deze ook écht betrokken willen houden?

Dit staat eigenlijk in onze “top secret- file”, dus hier kan ik eigenlijk niets over verklappen. Maar vooruit, dit kan ik hen wel meegeven: Wees altijd bereid om adviezen te geven en sta klaar voor de online ambassadeurs, hoe moeilijk de kwestie ook is. Wees loyaal en houd informatie vertrouwelijk.